• Mollie voert volgens het Financieele Dagblad gesprekken over een nieuwe investeringsronde.
  • Daarbij zou het Amsterdamse betaalbedrijf worden gewaardeerd op 4 miljard dollar.
  • Oprichter en grootaandeelhouder Adriaan Mol wil alleen bevestigen dat er “crazy veel interesse” is in Mollie.

Amper acht maanden nadat Mollie een unicorn werd, voert het Amsterdamse betaalbedrijf gesprekken over een nieuwe investeringsronde. Daarbij zou de onderneming worden gewaardeerd op 4 miljard dollar, zeggen ingewijden tegen het Financieele Dagblad.

Mollie zou kapitaal aan willen trekken van grote Amerikaanse institutionele beleggers zoals Blackstone. Die wil tegenover het FD geen commentaar geven.

Ook oprichter en grootaandeelhouder Adriaan Mol houdt zich op de vlakte. Hij wil alleen kwijt dat er “crazy veel interesse vanuit de hele wereld” is in Mollie.

Mollie verwerkt betalingen voor webwinkels en internetbedrijven, net als de Nederlandse concurrent Adyen. Maar waar Adyen voornamelijk grote jongens als Uber, Netflix en KLM als klant heeft, focust Mollie zich op het midden- en kleinbedrijf.

En dat lukt aardig. Zo’n 110.000 bedrijven zijn klant bij de betalingsdienstverlener, waaronder Deliveroo, Moët & Chandon en Unicef. In 2020 verwerkte Mollie voor 10 miljard euro aan transacties, dubbel zoveel als een jaar ervoor.

Coronacrisis geeft online economie flinke impuls

Het betaalbedrijf profiteert van de coronacrisis, waardoor online verkopen een flinke impuls kreeg. Ook concurrenten als het Zweedse Klarna en het Amerikaanse Stripe zagen hun omzet flink toenemen. Die laatste is dankzij een investering van 600 miljoen dollar uitgegroeid tot meest waardevolle private techbedrijf ter wereld.

Lees meer: Hoe twee broers uit een Iers gehucht Stripe uitbouwden tot het waardevolste private techbedrijf ooit

In dat financiële geweld probeert Mollie sinds 2019 zelf een potje mee te blazen. Toen zag oprichter Adriaan Mol in dat zijn bedrijf moest opschalen om te overleven op de betaalmarkt, waar de ene grote overname volgt op de andere.

Er is sindsdien 115 miljoen euro aan investeringsgeld in Mollie gepompt en het management is op de schop gegaan. Op 1 april is de nieuwe CEO Shane Happach gestart bij het betaalbedrijf. Onder zijn leiding moet Mollie uitgroeien tot leidende speler in Europa met een focus op mkb-bedrijven.

Lees meer: De Amerikaan Shane Happach (42) moet van betaalbedrijf Mollie een Europese reus maken

Mollie is nu actief in Nederland, België, Frankrijk en Duitsland. Een nieuwe kapitaalronde moet het bedrijf de slagkracht geven om in meer Europese landen voet aan de grond te krijgen.

Investeerders staan volgens Adriaan Mol in de rij. E-commerce is een sector die de komende jaren naar verwachting verder zal groeien.

Maar sommige kenners zijn kritisch over de waardering die mogelijk op Mollie geplakt wordt. "Totale toekomstfantasie", zegt een anonieme sectorexpert tegen het FD. "Ik vraag me af of de online economie wel hard genoeg zal groeien om deze prijs te rechtvaardigen."

Lees meer over succesvolle ondernemers: